Filtr DPF to kluczowy element układu wydechowego w pojazdach z silnikami diesla, którego zadaniem jest wychwytywanie cząstek sadzy i popiołów, chroniąc środowisko i spełniając normy emisji spalin. Jego struktura plastra miodu, wykonana z porowatych materiałów, skutecznie zatrzymuje zanieczyszczenia, jednak z czasem ulega zapchaniu.
Regularne czyszczenie filtra pozwala uniknąć spadku mocy silnika, zwiększonego zużycia paliwa czy kosztownej wymiany. Rosnąca liczba takich problemów tworzy świetną okazję biznesową dla serwisów oferujących regenerację DPF – usługę ekonomiczną, ekologiczną i cieszącą się dużym zainteresowaniem klientów.
Kanały zatkane od strony wylotu nazywane są komórkami wlotowymi - gdzie spaliny wpadają do filtra. Natomiast kanały z zatkanymi końcami po stronie wlotowej nazywane są komórkami wylotowymi, skąd spaliny wydostają się na zewnątrz.
Spaliny przechodząc przez taką przeszkodę muszą przeciskać się przez porowate ścianki pozostawiając większe cząstki uwięzione wewnątrz zatkanych kanałów.
Główną funkcją powłoki katalitycznej jest zapewnienie podłoża dla metali katalitycznych (szlachetnych). Ponadto, powłoka katalityczna może fizycznie oddzielać i zapobiegać niepożądanym reakcjom pomiędzy składnikami złożonego układu katalitycznego
Materiały do powlekania katalitycznego obejmują nieorganiczne tlenki metali nieszlachetnych, takie jak tlenek glinu, tlenek krzemu, tlenek ceru, dwutlenek tytanu, tlenek cyrkonu i zeolity. Niektóre z nich są stosowane jako nośniki katalizatorów, inne są dodawane do powłoki katalitycznej jako promotory lub stabilizatory, a jeszcze inne mają aktywność katalityczną.
Dobre katalityczne materiały powłokowe charakteryzują się wysoką stabilnością termiczną. Powłoka katalityczna nakładana jest na monolit za pomocą wodnej zawiesiny
Katalizator(y) z metalu szlachetnego mogą być obecne w zawiesinie katalitycznej lub są stosowane w drugim etapie zwanym impregnacją. Podczas impregnacji katalitycznie powleczony monolit zanurza się w wodnym roztworze zawierającym prekursory katalityczne. Katalizator jest suszony i kalcynowany do ostatecznej postaci. Podczas kalcynacji prekursory katalizatora rozkładają się, tworząc katalizator końcowy, zwykle metal lub tlenek metalu. Najpowszechniejszymi katalizatorami są metale z grupy platynowców (PGM), takie jak sama platyna (Pt), pallad (Pd) i rod (Rh).
Mata ceramiczna (ochronna)
Jest owinięta wokół monolitu. Zapewnia izolację termiczną, ochronę przed wstrząsami mechanicznymi i drganiami pojazdu.