Spis treści
Rynek usług czyszczenia filtrów DPF wyraźnie się zmienia. Coraz więcej firm transportowych dostrzega, że własne zaplecze techniczne może przestać być tylko kosztem, a zacząć generować dodatkowy, przewidywalny przychód – oparty na rosnącym zapotrzebowaniu.
Świadomość znaczenia stanu filtra DPF dla spalania i niezawodności pojazdów sprawia, że coraz więcej firm zleca czyszczenie regularnie, a nie dopiero przy awarii. To otwiera przestrzeń dla tych, którzy są gotowi świadczyć usługę szybciej i skuteczniej – również lokalnie.
Warsztat obsługujący własną flotę można z łatwością rozszerzyć o usługę czyszczenia filtrów DPF. Inwestycja w sprzęt i wdrożenie procedury pozwala obsługiwać nie tylko własne pojazdy, ale też klientów zewnętrznych, bez potrzeby reorganizacji pracy warsztatu.
Usługa ta opiera się na jasnym modelu: średnia cena rynkowa za czyszczenie filtra DPF z ciężarówki to ok. 900 zł netto, a koszty operacyjne (robocizna, energia, środki) zwykle nie przekraczają 50–100 zł. Nawet przy kilku zleceniach tygodniowo oznacza to realny i stabilny dochód, niezależnie od wahań w transporcie.
Obecnie proces czyszczenia DPF w wielu serwisach – z suszeniem – trwa od 4 do 5 godzin. W kontekście rosnącej liczby zleceń i większej świadomości klientów czas realizacji usługi zaczyna odgrywać kluczową rolę – zarówno z punktu widzenia efektywności warsztatu, jak i wygody dla klienta.
Otomatic odpowiedział na to wyzwanie, opracowując od podstaw nową maszynę do filtrów z pojazdów ciężarowych – DPF Truck Matic, której premiera planowana jest na maj/czerwiec 2025 roku.
Nowe urządzenie pozwala skrócić czas czyszczenia i suszenia do 30–60 minut, co daje warsztatom możliwość obsługi większej liczby zleceń dziennie i realnego konkurowania z już istniejącymi serwisami.
Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na usługę DPF, coraz wyraźniej widać, że przewagę zdobędą ci, którzy zaoferują krótszy czas realizacji – bez kompromisów w zakresie jakości. Dla klienta to kluczowe kryterium wyboru serwisu, a dla warsztatu – możliwość zwiększenia przepustowości i szybszego zwrotu z inwestycji.
Wygląda na to, że firmy, które pierwsze wdrożą nową technologię, zajmą strategiczną pozycję na lokalnym rynku i pozyskają klientów, zanim zrobią to inni.
Rozwój takiej usługi wpływa także na koszty eksploatacyjne własnej floty. Regularnie czyszczony filtr DPF oznacza m.in. niższe spalanie – często nawet o 2–3 litry na 100 km. Przy dużym przebiegu przekłada się to na 15–20 tys. zł oszczędności rocznie na jeden pojazd.
Co ważne – te liczby nie są już teorią. Firmy, które wdrożyły czyszczenie prewencyjne, widzą efekty bezpośrednio w wynikach paliwowych i liczbie awarii.
DPF Truck Matic to urządzenie stworzone z myślą o firmach, które chcą rozwijać swój warsztat jako niezależne źródło przychodu, jednocześnie optymalizując koszty utrzymania własnej floty.
Krótszy czas obsługi, przewidywalna marża i rosnące zapotrzebowanie sprawiają, że to nie tylko sprzęt, ale model działania.
O autorze
Krzysztof Smolec - właściciel OTOMATIC
Ekspert w zakresie rozwoju biznesu i budowania relacji z klientami. Od 2018 roku jest aktywnie zaangażowany w promowanie i aktualizację maszyn i metod czyszczenia filtrów cząstek stałych, często znanych pod akronimami: DPF, FAP, GPF.